אחרי

סקירה על תהליך ה-PRP /

דר' ראובן שפירא D.M.D.

הקדמה

מאז 1978 מושקע מאמץ רב במחקר ע"מ לפתח שיטה בטוחה, מהירה, וחסכונית ליצור דבקים ביולוגים לשימושים רפואיים. התוצאה - גילוי שהתשובה נמצאת בתוך המטופל עצמו, או ליתר דיוק בדם המטופל עצמו. השיטה מיושמת בתחום הכירורגיה הדנטלית בעולם כבר כעשור ובארץ מיושמת למעלה מ4 שנים.

מחקרים מראים שהתגובה הראשונה של גוף המטופל לטרואמה או לאיזור פצוע היא נדידה של טסיות דם לאתר. תהליך ה-PRP מבוסס על שימוש ברכז טסיות דם (הנלקח מהמטופל עצמו לפני הניתוח), בתוספת כמות קטנה של טרומבין וסידן. התהליך פותח מהנסיון עם דבקים ביולוגים קודמים, שהופקו שלא ממקור עצמי, וכמו כן מכיל כמות גדולה של גורמי צמיחה שלא קיימים כלל בדבקים הקודמים.

כיום מדגימת דם קטנה של 20-50 סמ"ק ניתן להפיק ,במרפאה, PRP בזמן הניתוח ע"מ שישמש גורם מזרז צמיחה וריפוי.

מהו ה-PRP ?

ה-PRP הוא רכז טסיות דם עשיר בגורמי צמיחה הנראה כמעין "ג'ל", המופק מדם ורידי פריפרי (דם המוצא מהיד) של המתרפא עצמו. הוא מופק בזמן הטיפול במטרה להיות מונח על או בתוך האזור הפצוע או המנותח.

ה-PRP מופק ע"י הרופא ונוצר מטסיות דם של המטופל עצמו בתהליך רפואי הנקרא "אפריזיס". בפעולה זו דגימת דם קטנה של דם המטופל מופרדת במכונת צנטריפוגה מיוחדת וייעודית לכך למרכיביה: תאי דם אדומים, טסיות דם ותאים לבנים ופלסמה.

כאשר הפצע באיזור הניתוח מוכן לטיפול ה-PRP משופעל תוך עירבובו יחד עפ תאי עצם הנלקחים מן המטופל עצמו,ועצם ממקור זר כמו עגלים צעירים בתהליך מיוחד ליצירת "ג'ל". התוצאה היא כריש המורכב מ-PRP עצם עצמית ועצם זרה המונח ישירות באתר הניתוח ליצירת טיפול וריפוי אופטימלי.

ריכוז טסיות הדם מהם מורכב ה-PRP הוא בין 4-8 פעמים גבוה יותר מהריכוז הטבעי שלהם בדם הפריפרי של המטופל. ה-PRP מחקה את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף בהבאתו ריכוז גבוה של גורמי צמיחה לאתר ההשתלה. כמו כן הוא מספק מצע מעליו ובתוכו רקמה חדשה יכולה לצמוח במהירות. התהליך הוא למעשה "שידרוג" של הריפוי הטבעי תוך ההעצמתו - דבר המעניק למטופל יתרונות משמעותיים.

גורמי הצמיחה

הטסיות הן תאים דקים בצורת צלחת המיוצרות במחזור הדם באופן רגיל הזורמות במחזור הדם, אלו תאים חסרי גרעין העטופים בקרום דק ומאוד רגיש ופגיע. הן מגיבות מיידית בכל אתר פגוע/פצוע אליו הן מגיעות, עוברות שפעול עצמי תוך שהן נצמדות אחת לשניה בקבוצות גדולות, ויוצרות "פקק" האוטם את אותו אזור מלהמשיך ולדמם ומשחררות את גורמי הצמיחה הנמצאים בתוכן

ה-PRP בהיותו מופק מהמטופל עצמו, הוא בטוח לשימוש, אינו מזוהה ע"י הגוף כחומר זר, נקלט ומתקבל בצורה טבעית בגוף, ולכן הוא מוצר לא רעיל ולא מעודד תגובה אלרגית. הוא מכיל ריכוז גבוה של טרומבוציטים (טסיות דם) ופיברינוגן המופקים בתהליך צנטרפוגלי המפריד את הדם של המטופל עצמו למרכיביו.

PRP משופעל משחרר גורמי צמיחה המעלים את כמות הקולוגן, מזרזים צמיחה מחדש של אפיטל ועור, לכיסוי האזור המנותח. מעודד יצירת כלי דם חדשים באזור המנותח ומחזק את הרקמה הפצועה למניעת קריעתה, עוצר דימום משפר צמיחה מחודשת של הרקמות, ממעיט יצירת צלקות ניתוחיות , מעודד יצירת ושיחלוף עצם חדשה, מפחית כאב, מפחית את הסכנה לזיהום ובכך משפר את התוצאות המושגות בניתוח וממעיט את הסיכון לסיבוכים לאחר ניתוח.כמו כן הוא מפחית את הבצקת ועוצר דימום לאחר ניתוח ומפחית את הסיכון בדחיית העצם המושתלת.

גורמי הצמיחה משמשים זרזים רבי עוצמה של תהליך ריפוי נורמלי, בינהםPlatlet derived growth factor, transforming growth factors, epithelial growth factor, fibroblast ואחרים. גורמי צמיחה אלו משוחררים ע"י טסיות דם משופעלות, מקרופגים (תאים האמונים על פירוק וניקוי פסולת מאתר הפצע) פיברובלסטים (תאים הבונים את ריקמת החיבור) ותאים אנדוטליאלים (תאים הבונים את דפנות כלי הדם).

תהליך הריפוי

ריפוי הפצע מתחיל ע"י יצירת קריש דם ושיחרור גורמי הצמיחה מתוך טסיות הדם הנחוצים לריפוי הפצע. גורמי צמיחה אלו קוראים לאזור לתאים מהסדרה הלבנה הנמצאים בדם הפריפרי המוסיפים מצידם פעילות אנטי מיקרוביאלית להשמדת חיידקים זרים הפולשים לפצע הניתוחי. תהליך של התחלת יצירת כלי דם חדשים, יצירת רקמת חיבור חדשה תוך סינטוז קולגן (המרכיב העיקרי של ריקמת החיבור) המעודדים ע"י גורמי הצמיחה הללו מוביל ליצירת אפיטל חדש (הכרום המהווה את החלק החיצוני של העור וכל הריריות). ומחזק בצורה נכרת את פני שטח הפצע באופן המונע את קריעתו או פתיחתו בתקופת ההגלדה.

היתרונות למטופל ברורים, כוללים הפחתה בעוצמת הכאב לאחר הניתוח, ביטול הצורך בניתוחים נוספים בדר"כ הפחתה בסיכונים לזיהום וקיצור זמן הריפוי.

נקודות למחשבה למטופל המעוניין לעבור ניתוח המשלב בתוכו שימוש ב-PRP:

1. בדוק כי הרופא המנתח עבר הכשרה בנושא ה-PRP. 2. ברר באיזו מכונה מופק ה-PRP, והאם היא מאושרת להפקת PRP ע"י משרד הבריאות האמריקאי (כלומר - יש לה אישור FDA) והאירופאי (כלומר -יש לה אישור CE) ומשרד הבריאות הישראלי. 3. האם המכונה עובדת בשיטה "סגורה" או "פתוחה" - בסגורה כל התהליך נעשה בצורה סטרילית לחלוטין ללא מגע יד אדם, בפתוחה לא, וקיימת סכנת זיהום.